Bulgária felé:

Sokan érdeklõdtek a Bulgária felé vezetõ útról.
Saját tapasztalat, hogy bár az út távolságban rövidebb (kb. 80 km), de idõben minimum 2 órával hosszabb. Ennek oka, hogy Bulgáriában fõútvonalon kell menni, mely lakott területeken halad keresztül rengeteg sebességkorlátozással. Sõt, a határátkelés hosszának idõtartama is nagy valószínûséggel hosszabb lesz.
Nem elhanyagolható az sem, hogy Görögországban is fõútvonalon, településeken keresztül kell végigmenni, míg Macedónia felől érkezve több részen is autópályán haladhatunk.

Gondolja meg mindenki, hogy az amúgy sem rövid út vége felé bevállalja-e a lassú kanyargós haladást, a kényelmes autópályával szemben.

Költségekben sem jelent akkora különbséget a két út. Ha nem számolunk azzal, hogy a bolgárok a határon "levesznek" bennünket, akkor max. 5 Eurós a különbség.

Szekeres István régi leírása a Bulgária felé vezetõ útról itt olvasható:


"Nis előtt újra kapu, elveszik a bilétánkat és kérnek 1090 dínárt. Mind a négy eddig említett kapu után közvetlenül állhatnak rendőrök, akik le-leintik az autókat. Megyünk tovább, pár kilométer múlva két útirány közül választhatunk: Skopje-Thessaloniki illetve Sofia-Pirot van kiírva. Mi letérünk Szófia irányába, áthaladunk egy újabb díjfizető kapun, de ez még nem működik, mert ez az autópálya-szakasz körülbelül 10 km után véget is ér.
Az út innentől már csak kétsávos. Gyönyörű helyeken, egy sziklaszoroson megyünk keresztül (Sicevo). 13 alagúton haladunk át, ezekben általában rossz az út, úgyhogy idejében lassítsunk le. Az elkövetkezőkben helyenként felújított szakaszokon, helyenként viszont gyenge minőségű, rázos úton haladunk a határ felé.
Két olyan pont van, ahol szinte biztosan radaroznak: az alagutas szakasz után kb 10-15 kilométerrel egy „gyalogosveszély” és egy 60-as tábla van együttesen kirakva. Ez a szakasz többszáz méter (a domboldalon van fenn egy iskola), és itt szinte mindig mérnek. A másik hely a bolgár határhoz közel található: egy kis falu előtt 40-es tábla és Radarska Kontrola felirat. (Ezekből a kombinációkból csak egy-egy van.)
És ekkor megérkezünk a határra. A bolgár oldalon elkérik az autó papírjait is, többek között a biztosítós zöld kártyát. Meg szokták kérdezni, hová megyünk, erre a „Tranzit v Garcija” kifejezés a válasz. Fizetnivalók a határon, a vámellenőrzés után: fertőtlenítés 2 EUR (még a két ország közötti senkiföldjén át kell hajtani egy medencén, ahol alulról valamit ráspriccelnek a kocsi alvázára), útdíj személyautóra 4 EUR.
A határátkelőről kigördülve csak egyenesen tudunk menni, és az út szépen be is visz Szófiába. Itt rossz minőségű az út, számítsunk alattomos úthibákra, kátyukra.
Szófia körül körgyűrű van, tehát egy újabb nagyvárosi navigálást úszunk meg.
Ahogy haladunk a város felé, előbb elhagyunk egy Metro áruházat a bal oldalon, majd nemsokára, az első lámpás kereszteződésben jobbra kell fordulnunk. Tábla jelzi (Kulata, Pernik, Blagoevgrad). A kereszteződéssel szemben van egy új Mr. Bricolage barkácsáruház, ez újabb tájékozódási pont.
Az út ezen a részen kifejezetten vacak, de legalább a táblá továbbra is megvannak: Kulata az útirány, de néha Perniket írnak, illetve fehér „Tranzit” táblák is segítenek. A bolgár országimázs-központ legnagyobb bánatára Szófia leglepukkantabb lakótelepén keresztül vezet az út (Ljulin).
Néhány kilométer után jobbra kell majd letérnünk. Először a bal oldalon elhagyunk egy Shell-kutat, aztan onnan kb egy kilométerre egy nagy, lámpás kereszteződésnél kell majd jobbra kanyarodnunk. Az új utunkon villamos is jár, így ha villamossíneken megyünk keresztül, akkor túlhajtottunk. Az út kezdetben macskaköves, de hamarosan vége a rázós szakasznak.
Kifelé Szófiából áthaladunk egy rendőrségi ellenőrző állomáson (40 km/h), aztán egy nagy, két kilométeres, négysávosra megcsinált lejtő alján Shell-kút. Innen kb másfél kilométerre van a letérés Blagoevgrad/Kulata felé.
A letérés csinál egy kurflit az eddigi utunk alatt, és hamarosan a célegyenesben találjuk magunkat. Az első 30 km elég gyenge minőségű, de már látni, hogy épül az autópálya. Ha jövőre megyünk Görögországba, már azon fogunk jönni :-)
A határ felé az utolsó 150 kilométer már kifejezetten kulturált, bár csak kétsávos. Jó részét mostanában újították fel. Blagoevgrád előtt egy hosszú lejtőn négysávosra bővül az autóút – itt mindig találkozunk lézerpisztolyos rendőrökkel.
A határon nyáron gyakran kell órákat várni. Egyik oldal határszervei sem állnak a helyzet magaslatán és természetesen semmilyen határőr vagy vámos sem beszél semmilyen idegen nyelvet sem. Némileg javítja a helyzetet, hogy a görög oldalon már az EU-s sorba állhatunk."

 alt
 

 
Románián keresztül:

Még egy alternatív útvonal ajánlat, mely hosszabb is és sokkal tovább is tart, mint Szerbián keresztûl. De aki szeretné, ezen az útvonalon is megközelítheti a szigetet.

Kedves Ágnes !
Küldöm az útleirást Nyíregyháza
- Románia - Bulgária - Görögország útvonalon.
Ha van valami kérdés, vagy több információra van szükség, szívesen válaszolok.

Útvonal:
Nyíregyháza
- Debrecen - Oradea (Nagyvárad) - Ártánd határátkelõ - Cluj Napoca (Kolozsvár) - Turda (Torda) - Târgu Mures (Marosvásárhely) - Rupea - Brasov (Brassó) - Ploiesti - BUCURESTI - Giurgiu (itt van a határátkelõ Bulgáriába, a tavaly 5 € híd átkelési díjat kellett fizetni autonként) - Ruse - Bjala - Pleven - Lukovit - SOFIA - Dupnica - Blegoevgrad - Sandanski - Kulata (határátkelõ Görögországba) - Sérres - Alistrati - Dráma - Kavala - Keramoti - Thassos.

Nyíregyháza - Giurgiu = 734 km, amibõl 98 km autópálya
Giurgiu - Keramoti = 727 km, amibõl 92 km autópálya

Üdvözlettel: Székely Gyula
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

----------------------------------------------------------------------------
 
 

Hozzászólások  

0 #1 még bolgár - Szófia elkerülő útpamag 2012-04-28 02:00
El is felejtettem - Szófiánál új elkerülőt építettek a déli irányba, Görögország felé menő úthoz. Talán már el is készült. Nemsokára leellenőrzöm.
0 #2 bolgár határpamag 2012-04-28 02:00
"...Ha nem számolunk azzal, hogy a bolgárok a határon "levesznek" bennünket..."A bolgárok NEM "vesznek le" bennünket.Bulgáriában általános útdíj van, nemcsak az autópálya használatáért kell fizetni, hanem minden útért. Ennek a díja 7 napra 10 leva (5 euró).A nagyobb határátkelőknél nem a határon árulják, hanem az első benzinkútnál lehet megvenni (és nem a neppereknél).A fertőtlenítési díj meg ilyen marhaságok régen megszűntek.Viszont Bulgáriában olcsóbb a benzin...

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!

endeel