Avagy hogyan telnek napjaink az ősz beköszönte óta.

Hamar beköszöntött a télies ősz a forró, száraz nyár után. Csak kicsiny jó időnek tudtunk örülni az őszi munkák megkezdése előtt. Az időjárás október közepétől azonnal téli arcot mutatott.  Az Ypszárió tetején még az olívaszüret előtt megjelent egy vékony hólepel. E havazás előtt október utolsó hetében bebarangoltam Pánosszal az összes nyáron felkeresett hegyi utamat. Bízva abban, hogy én is mutatok számára újat, és ő is ad új tippet a jeep safarink teljes felújítására.

A 2012-es évi jeeptúránk útvonalán a felkeresendő pontok - vendégeinkkel együtt  kitalált - fantázianevei:

8.45. indulás Potámiából
Gesztenyeút-Riskatető-Próféta márvány-Hármas szakadék-Poszeidon villája-Tevenyereg-Origánó völgy-5 perces megállás fotózáshoz

Tűztorony: 20 perces megállás fotózáshoz
Dió Kefalas-15 perces megállás fotózáshoz-Profitis Ilias-
Ypszárió: 40 perces megállás fotózáshoz
Új út:
Lagoudi szoros-Ősfenyves-Méz út-
Kősivatag: 10 perces megállás fotózáshoz
Motor ralli pálya-Ókori szőlőprés telep-10 perces megállás fotózáshoz
Kasztró: 1 óra 20 perces megálló. Ebéd, játékos pihenő, templom látogatás
-    Vízesés 1 órás megálló. Jó idő esetén fürdőzéssel.
-    Innen kötelező továbbindulás újabb kalandokhoz: 16.00 óra

Útvonal 1. :
Nádas folyó-Panagia csúcs-Katróvölgy-Vashegy-Kalivia - majd hazaút az aszfaltos főúton.
Ez az útvonal abban az esetben, ha a vendégeink között többen elfáradtak az eddig megtett út során, vagy ha volt olyan vendég, aki súlyosabb tériszonyban szenved. Valamint ha 5 jeepnél többen vagyunk, akkor is ez a hazatérési útvonal.
Hazaérkezés 18.30 órakor.

Útvonal 2. :
Arra az esetre, ha a vendégek egyhangúlag megszavazzák a kirándulásunk folytatását nehezebb útvonalon, ill. ha 5 jeepnél kevesebben vagyunk és minden sofőr rutinos vezető:

Új útvonal:
Ambellóremma-Gavrill-Égett tető-

És itt jön egy olyan szakasz, amit a szezon utolsó útján meg kellett szakítani egy, az utat elzáró sziklatömb miatt.
Ez az útszakasz talán a sziget legcsodálatosabb része.
Kb. 5 km hosszú, lélegzetelállító kilátással a Kinira-szigetre és a Paradisó öbölre. Ősztől tavaszig a helyi vadászok legforgalmasabb útvonala, a turisták számára ismeretlen, és talán kevésbé biztonságos.
Ez az útszakasz volt a turizmus megkezdése előtt a ’85-ös évi nagy tűzig Theologos-Kinira-Potámia összekötő főútvonala. Theologos-Potámia a normál aszfaltúton  55 km, a régi főútvonalon 18 km.

7 alkalommal teljes biztonsággal tettük meg ezt a szakaszt. A szeptemberi utolsó utunk előtt volt egy egynapos, kiadós, nagyon heves vihar. A lezúduló víztömeg a 4 méter széles hegyi párkányra ejtett egy sziklát. Vissza kellett tehát fordulnunk a cél előtt.
(Az utunk után alig egy héttel hallottam, hogy Thassos kincskeresésre indult Alikiből épp e szakaszra. Ő gördítette le egyedül a sziklát. Épp a legördült szikla felett vannak az egykori aranybányák.)

Ez az, amit soha nem tudok megszokni alföldi lány létemre. Megrettenek egy kis szakadéktól, a kis hegycsúcsot az Olimposz csúcsának érzem. Van ebben jó is. Jobb félni és tisztelni a természeti erőket, mint vakon belemenni. Az Arhondisa Taverna tulajdonosa, Thassos, egy 35 év körüli legény a közelben talált fémrúddal egy mozdulattal legördítette az útakadályt, míg én gondolkodás nélkül visszautat indítottam. És azóta is más megoldást keresek az utunk befejezésére.
Közel vagyok hozzá. Most viszont nem fentről, hanem Potámiából keresem. 2 próbálkozásra volt idáig időm. Az egyik út csak gyalogosan tehető meg. Itt megint egy 500 méteres szakasz a gond. Hegyomlás miatt megszakadt az út. Ez a szakasz Potámia ófalu mézüzemhez vezető főútvonalán kezdődik.  Ágios Joannis templom után balra, majd kanyargós hegyi szerpentines 5 km útszakasz. Vannak útkereszteződések. Itt mindig a felfelé haladó irányt kell követni. Időnként kiszáradt, ős platánokkal szegélyezett patakmedrek mentén, hirtelen magasodó erikával, fenyvessel és tölgyfélékkel borított hegyi út ez. Mesés hegyi táj, időnként látszik az öblünk a kék tengerrel. Jeeppel nem folytatható. Gyalogosan viszont egy nagyon szép és biztonságos útvonal. Ajánlom mindazoknak, akik szeretik a hegyi túrákat.
A másik útvonal, amit megkezdtem Potámiából Theologos ill. Kinira  felé, az félig sikerült. Sajnos most is esős időszakok vannak, ezért félve az útakadályoktól félúton visszafordultunk. Eső után legalább egy hetet kell várnunk, hogy állattartók , vadászok, favágók a sártól, az útra görgetett kövektől megtisztítva járhatóvá teszik az utat.
Tavaszra kiderül: egy mesés gyalogtúra vagy jeepút lesz belőle. Annyit elárulok, hogy akár így, akár úgy, álomszép tájon halad!
Fantázianevei: Hármas folyó találkozás-Bükkös- Ágios Joánnis csúcs-Elató azaz Lucfenyőcsúcs-Égett tető-Theologos
A terep első szakasza biztonságos.
Hármas folyó találkozás-Bükkös: Ez az útvonal, amit kb. 5 km-esnek számolok, még többszörös újra próbálkozást igényel. 3 útvonala van, amit mind be kell hogy járjak.
Ha ezt a két összekötő pontot felfedezem, egy tökéletes jeeptúra részesei lesztek majd.

Fontosnak éreztem ezt, mert talán ez a szigetünk legérdekesebb kirándulása. Ti magatok is kibérelhettek egy jeepet, 50-70 Euró/nap + üzemanyagköltség áron. Nagyon szép, kisebb-nagyobb túrákat meg tudtok tenni. De akik igazi ínyencek, azoknak szeretnék olyan tájat mutatni, amihez nagy helyi ismeretség kell.

A másik ok, amit az ősszel olvastam a helyi újságban. Tervezik  a Theologos-Kinira-Potámia 15 km-es szakasz aszfaltosítását. Nem írtak dátumot a munkálatok megkezdéséről. Nem írtak pontos útmegjelölést sem. De valószínűnek tartom, hogy azt a szakaszt fogják betonba önteni, ahol a hegyi szikla képezett útakadályt. Egyelőre még csak arról adtak hírt, hogy a tervezett úthoz megkapták az országos engedélyt. Arról, hogy mikor, ki, miből és mennyiből, részletet nem közöltek.
S íme a fotó, hogy milyen most ez az út.

Jeeptúránkat 2008-ban kezdtük. Emlékeztek? Ágios Panthelemonas kolostor volt az első állomásunk.
Zötyögős, kátyús hegyi útszakasz – bár csak 5 km távolságra volt Kazavititől -, majd egy óra hosszat tettük meg. Gyönyörködtünk a táj szépségében, a terep nehézségében. Majd leaszfaltozták. Innentől kezdve lerövidült utunk 15 percre. Elvesztette azt a varázsát, amit akkor éreztünk, mikor szűz területen haladtunk. Emlékeztek, az Ypszárióra is csak döcögve tudtunk feljutni. Most már akár egy normál személyautó is felszáguldhat rajta. Kiszélesítették, legyalulták az útját. Forgalmas főútvonallá vált.

Szeretnék oly élményt nyújtani nektek, hogy a sziget bármely parti pontjáról feljussunk a hegy belső legszebb pontjaihoz úgy, hogy más autóval ne találkozzunk össze útközben.

Ami még foglalkoztat:
Megemelték a fűtőolaj árát a normál gázolaj árára. Ez azt hozta magával, hogy a gázolajos központi fűtésről áttértünk a kandallós fafűtésre. Az országos szabályozás miatt majdhogynem megszűntek fontos munkakörök. Pl. az erdőgazdaság területőrei. Rendeletet hoztak, hogy erdőtisztítás néven kivághatunk minden fenyves erdőben a két méter alatti aljnövényzetnek nevezhető más fát.

Itt láthatjátok, milyen típusú erdei fáink vannak.

rika  /erika/: http://hu.wikipedia.org/wiki/
dris  /tölgy/,

oxia  /bükk/:  http://el.wikipedia.org/wiki     http://hu.wikipedia.org/wiki/

gki  /magyal/: http://www.edenkert.hu/

(Megjegyzés: Mivel én is keresgetem a görög nevek pontos meghatározását és a növények megismerését, kerestem a magyar leírásokban. E cikkben felétek görögül szeretném használni.)

kedros: http://hu.wikipedia.org/wiki/        http://el.wikipedia.org/wiki/

Ezekből kiemelném a vörösfenyőnk, valamint a libanoni kedros, azaz ciprus fajtát Κέδρος του Λιβάνου (Cedrus libani var. libani). Ezek itt is pusztuló félben vannak, az erdőtűzek ill. a hajók, házak építésére való felhasználásuk miatt.

Erdészeink, akik felügyelnének az erdeinkre, vagy nincsenek, vagy képzés és becsület nélküliek.

Októbertől mi is belekezdtünk egy olyan kandalló építésébe, amit rákötöttünk az eddigi radiátorainkra. A napokban lett kész hosszú bonyodalmas munkálatok után. Most már az örömteli szomorú rész következik a kandalló üzemeltetéséhez. A fagyűjtés.

Eddigi hegyi túrázásaink közben is döbbenten fedeztünk fel szörnyű, ember általi pusztításokat a hegyi növényzetben. Az idei őszi útjaink során volt, hogy könnyezve álltunk meg egy-egy völgyben. Szomorúan szedtük a harácsoló emberek által otthagyott, immár korhadt favázakat. Én vagy a patakok medréből, vagy az oldalsó meredek hegyoldalról dobálom az útra az ágakat, Marci a lábával, vagy fejszével kisebb darabokra töri. Pános a fűrésszel vágja az erősebb fákat darabokra. 2 óra alatt egy hétre való ágat szedünk össze. Másoknak ez értéktelen hulladék volt, nekünk csoda meleget adó fa.
Kb. két éve kezdődhetett ez a tiszteletlen rombolás a helyiek részéről.
Fűrész alá kerültek 500 éves, hatalmas törzsű, egy méteres átmérőjű  szelídgesztenyefák, diófák, kedrosok, vörösfenyők.  A szomorú ebben az, hogy volt, amit méteres darabokra vágtak, azok lecsúsztak egy meredek völgybe, onnan nem tudták a harácsoló rablók felhozni. A rönkök ott haldoklanak lent a sziklák közé beszorulva. Felhasználhatatlanul, magukra hagyva. A bűntényt végrehajtók pedig a tett helyszínéről büntetés nélkül távoztak/távoznak.
Tavaly ugyanezt a rombolást a Panagia és Ágia Pantelemonas templom feletti útszakaszon láttuk, yki erdőségéből a karácsonyra kivágott faroncsokat találtuk. Az idén a sziget legdúsabb növényzetű, Paradisó-Potámia-Panagia-Limenas vonal feletti teljes erdőségében is ezt tapasztaltuk.
Ehhez hozzájött még az olívafa pusztítás is. Eddig csak a nagy hoteltulajdonosoktól voltak veszélyben az olykor 800-1000 éves, fonott kalácstörzsű öreg fák. A napokban az újságban olvastam, hogy elkapták a tettest, ki Rahoni térségében 50 olívafát vágott ki. Lopott, és tűzifának adta tovább.

100 kg vadfa kandallófa nagyságúra hasítva 120 Euró. Ennyi hát az ára annak a fának, mely madaraknak menedéket ad, nekünk friss levegőt és életet adó esőt.
Vigyázzuk hát e fákat.

A fák értékéről sokat tudnék írni. Kirándulásaink során sokat mesélek a különleges kedrosról.
Számotokra ma ismeretlen ez a fa az otthoni tájakról. A gkít, azaz a magyalt ismeritek.

Hozzászólások

0 #1 Még a fákrólÁgi 2011-12-25 01:00

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!